Day 42


Favorite planet of earth.


Virkelig en underlig ting at skulle tage stilling til, da det ikke lige er noget som at jeg har gået at overvejet på andre tidspunkter. Ikke dermed sagt at jeg ikke findet universet spændende og fascinerende, jeg har blot ikke overvejet det. Men jeg tror at jeg vælger Saturn grundet af den fascinerende udseende.
For bare lige at være lidt nørdet følger der lige lidt fakta om planeten også.






Saturn er den fjerneste af de fem klassiske planeter, der har været kendt siden oldtiden. Saturn er den næststørste planet i Solsystemet, og er opkaldt efter en høst- og ordensgud fra den græsk-romerske mytologi.
Saturns middelafstand fra Solen er 1.427 millioner kilometer eller 9,54 astronomiske enheder. Saturn har Solsystemets mest omfattende system af måner, heraf er dog kun en, Titan, større end Jordens måne. Saturn har en radius på ca. 55.000 kilometer. Den roterer en gang i løbet af 10 timer, og bruger ca. 30 år på et omløb om Solen. Saturn har en meget stort ringsystem; så stort, at det kan ses fra Jorden i kikkert, og Saturn har derfor i 300-400 år været kendt som "planeten med ringene".
Saturns store måne Titan er den eneste måne i Solsystemet med en tæt atmosfære – den er tættere end Jordens. Titans atmosfære består hovedsageligt af kvælstof, ligesom Jordens. Titan er totalt dækket af skyer og er derfor det største legeme i Solsystemet, hvor ingen overfladedetaljer er kendt.
Saturn har ingen fast overflade, og består ligesom Jupiter hovedsageligt af brint og helium. Saturn har også et magnetfelt med tilhørende strålingsfelter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar