17.12.2010

Idags blog bliver nok mere fakta end tanker, må jeg desværre indrømme. Jeg har virkelig følt mig nørdet idag og det værste er at jeg godt kan lide det.
Det hele startede ud med at jeg stod og ventede på bussen, som var forsinket. Og det skal lige nævnes at det idag har været overordentlig koldt i Sønderjylland! Jeg stod der i et ikke-vindtæt busskur og ventede i kulden, da jeg vil stryge en tot hår væk fra mit ansigt og jeg opdager at mit hår var helt stift, som om at jeg havde en overdosis hårlak i det. Men jeg kom frem til efter at have set nærmere på det, at det faktisk var frosset til is!

Hvordan kan det lade sig gøre, da mit hår var tørt? Jo ser du, jeg kom frem til at det var den naturlige fugtighed der var i luften plus dampen fra mine egne vejrtrækninger der havde gjort luften omkring mit hår fugtigt, så denne enorme kulde kunne fryse det til på få sekunder. Så det kan lade sig gøre, hvis der bare er minus 11 grader...

Senere blev jeg rigtig nørdet, da jeg sad i vores stue sammen med min 4 år yngre søster. Jeg sad og fingererede ved en kagedåse, fik den åbnet og så at der var 8 småkager tilbage i den. Jeg vendte bunden i vejret på den og dér stod: Mindst holdbar til d. 28.02.12. Det fik mig til at tænke på at hvis man nu skulle spise lidt kage hver dag, indtil den dato, hvor meget kage måtte man så spise hver dag. Så min søster og jeg fik fundet en lommeregner og begyndte at regne, og det så nogenlunde sådan her ud.

I år 2010 er der 14 dage tilbage, der er 365 dage i 2011, og fra d. 1 januar til d. 28 marts 2012 er der 67 dage. Så det var simpelt at lægge det sammen: 14 + 365 + 67 = 446 dage i alt.
Derefter måtte vi jo sige at 8 / 446 = 0,017 ; rundet op til 0,02. Så man må spise 0,02 kage hver dag indtil mindst holdbarheds datoen.
Men igen blev vi lidt ekstra nysgerrige, for hvor mange gram var det mon? Vi fandt derfor køkkenvægten og fik os vejet frem til at der var 22 gram kage tilbage i dåsen. Så 22 / 446 = 0,049 ; rundet op til 0,05 gram kage pr. dag blev det til.

Derefter tog vores logik så over og så at 0,05 gram kage ikke var særlig meget og at det nok ville svare til at man måtte slikke en enkelt gang på kagen hver dag. Det blev vi enige om var for ulækkert og at kagerne nok ville blive ret bløde med tiden, så vi opgav det med at få dem til at række så længe som vi kunne, satte bare låget på dåsen igen og glemte det igen.

Så hvis nogen derude var i tvivl om hvilke ting jeg til tider får mine dage til at gå med, så er det simpel hjerneudfordring som denne, som virkelig interesserer mig. Jeg elsker at gå og gruble over de underligste ting og jeg stoler udelukkende på ting, som kan bevises enten rent fysisk eller rent teoretisk. Det er nok den eneste grund til at jeg er skeptisk overfor rigtig mange ting, simpelthen fordi at jeg ikke kan se en logisk mening i det. Jeg har ofte siddet og prøvet at få regnestykket med jordens skabelse ifølge Biblen til at gå op, og jeg har bevist overfor mig selv at det er komplet umuligt at én person har kunnet skabe alt dette på seks dage. Og oveni ville det være en umulig opgave bare at tage en hviledag efter dette, da den menneskelige hjerne ville være overpåvirket af adrenalin af dette mirakel og derfor slet ikke være i stand til at kunne slappe af.Så det er grunden til at jeg tror på Big Bang og evolution og ikke at vor Herre skabte Jorden som vi lever på.

Det er også af samme grund at jeg elsker at se faktuelle film hvor man faktisk selv er nødt til at sætte sin egen hjerne lidt igang for at følge med i handlingen. Jeg har det super godt med at være nødt til at se en film 2 gange for at forstå den. Anden gang lægger du desuden mærke til mange flere detaljer end du gjorde første gang og du får faktisk mere ud af en film anden eller tredje gang du ser den, end du gjorde den første gang.

Dog vil jeg indrømme at film med en minimal handling og ikke den store realistik ikke er værd at se flere gange for at kunne forstå dem, men det er ofte de film man finder søde eller underholdende. Det er ganske få film, som jeg har set gennem mit liv, som jeg kun har set én gang. Der er kun én enkelt af de film, som jeg selv er i besiddelse af, som jeg har set kun én gang og det er udelukkende, fordi at handlingen er så urealistisk og kedelig at jeg aldrig tror at jeg kommer til at se den igen, nogensinde. Og hvis jeg alligevel gør, vil I helt sikkert få det at vide, da jeg så enten har haft den kedeligste dag i mit liv, eller at alle mine ting er brændt ned og at den var det eneste jeg havde tilbage, hvilket nok aldrig vil ske, da den er noget af det sidste jeg ville redde hvis mit hus skulle brænde ned.

Til sidst vil jeg lige tilføje at jeg har haft en udemærket dag, trods at der er mange ting der ramler lige for tiden. Jeg mødte lige min bedste ven inde i byen og han hader mig nu, fordi at jeg har købt en julegave til ham, hvilket jeg har mine fulde rettigheder til, Simon!

Så take care alle sammen, der er glat på vejene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar