"Imagination is more important than knowledge."

Jeg står på en gylden kornmark, der strækker sig så langt øjet rækker. Nogle få hundrede meter fra mig er der en lang grusvej. Landskabet bugter sig og langt bag mig, kan jeg se himlen og jorden blive ét i en lysende horisont. Det er højlys dag, en sensommerdag. Jeg kan dufte kornet, føle det mod mine håndflader når jeg tager skridt for skridt gennem kornmarken. Da jeg når ud på marken ser jeg en skikkelse komme nærmere. Da skikkelsen nærmer sig kan jeg ane at det er en ældre, for ikke at sige gammel mand. Han har en stråhat på og en stor papirparaply i sin venstre hånd. Han vinker til mig, jeg vinker igen. Han er nu så tæt på at jeg kan se at han er kineser. Lige da jeg sænker hånden fra at have vinket, hører jeg en lav motorlyd. Jeg drejer hovedet mod højre og ser en stor farvestrålende turistbus nærme sig os. Den er pyntet med blomster i alle verdens farver og skinner blankt i solens lys. Da bussen er næsten ud for os, hopper den ældre kineser pludseligt højt op i luften og begynder at jodle. Da han er omkring 10 meter over jorden, folder paraplyen sig ud og han svæver langtsomt mod jorden igen. I øjeblikket han rammer jorden holder han op med at jodle. Bussen er nu ude af syne, men inden der er gået lang tid kan jeg høre den nærme sig igen. Da den endnu engang passerer os, sker præcis det samme, dog flyver kineseren bare højere op i luften end før.
Da dette er sket omkring 20 gange, vender jeg mig og begynder at gå i modsat retning af vejen. Solen er ved at gå ned i horisonten og jeg kan høre latter og skrig.
Da ser jeg et mindre stråtækt hus et stykke fra mig, hvor en mindre fest er i gang. Jeg overhører samtalerne og finder frem til at den unge pige, der står i silkeundertøj og laver striptease på det lange middagsbord, tjener sine penge på den måde. Hun skylder en halv formue til en bagmand. Drengene der sidder ved bordet spiller poker. Hun prøver at være så tiltrækkende som muligt, for at de skal give hende penge, men drengene ænser hende slet ikke.
Pludselig rejser en af drengene sig op, løber over til mig og skubber mig. Jeg falder bagover og bliver ved med at falde og falde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar