24.12.2010 - Juleaftens dag

Så er dagen her, dagen som alle havde ventet på. Dagen hvor frelseren blev født for 2010 år siden, i en stald i Bethlehem. Dagen hvor glæde spredes og selv fjender holder fred med hinanden. Dagen hvor vi tilgiver og glemmer alt ondt som sker i verden og bare nyder at vi er til, sammen med familie og venner. Dagen hvor tusinder af børn sidder med julelys i øjnene ved træet glans og ser på alle gaverne derunder og håber at det er lige præcis hvad de har ønsket sig i år, som at der ligger der og venter på dem. Dagen hvor vi glemmer vore sorger og bare nyder livet og denne glædelige højtid.

Julen er hjerternes tid, så derfor valgte jeg også at starte dagen med at ønske meni nærmeste en rigtig glædelig jul og påminde dem om at de gør en forskel i mit liv.

Det eneste jeg har ønsket mig i år, er at mine kære verden over har det godt og vil komme godt ind i det nye år. At de alle vil huske på hvor meget de er værd og hvilken forskel de gør i en masse menneskers liv hver evig eneste dag.
Stod det til mig ville jeg gerne sørge for at alle mennesker verden over skulle have en aften der var værd at mindes imorgen, men det rækker mine evner desværre ikke til. Hvor end jeg gerne ville, er det ikke muligt for mig at redde hele verden og skabe fred overalt. Det er ikke muligt for mig at mætte alle verdens mennesker og tørre tårerne af deres kinder og fortælle dem at alt nok skal blive godt igen. Det er svært at overbevise et lille barn i Afrika om at alt nok skal blive godt igen, når der hverken er rent vand eller penge til mad. Det er svært i al sorgen at vende synsvinklen og bevare troen om at der er nogen, deroppe et sted, som passer på os og sørger for at livet går sin gang.

Det kan være svært at se meningen i at så mange mennesker skal dø af uhelbredelige sygdomme eller i tragiske uheld. Det kan være hårdt at forstå at nogen mennesker dør af fedme imens andre verden over, knap har mad til at overleve af. At nogen soler sig i penge og luksus og beklager sig over at internetforbindelsen er langsom og at Porschen ikke vil starte, imens andre ikke ønsker og håber på at end rent vand til endnu en dag og at vågne op næste morgen.

Det er hårdt at høre på at folk omkring en brokker sig over bagateller, når man selv har svært ved at klage, fordi at man nærmest føler sig skyldig over at der findes mennesker som ikke har det godt. Jeg klager ikke over mit liv, kun grundet af at jeg ved at der er nogen der har det meget værre end mig selv. Jeg får så ofte at vide at jeg ikke har det let og at jeg sætte urimeligt høje krav til mig selv, piner mig selv og virkelig ikke passer på mig selv og min krop, men jeg har svært ved at tage det alvorligt når jeg ved hvor store problemerne rundt om i verden er. Jeg har svært ved at beklage mig, det har jeg virkelig.

Det gør ondt helt i min sjæl og kan få mig til at græde, når jeg hører eller læser om de ting der sker på vores klode, sommetider synes jeg ikke at det er til at bære, og jeg ville så gerne kunne gøre noget. Men det kan jeg ikke, og det er meget meget svært for mig at acceptere. Derfor har jeg allerede nu, trods at jeg kun er 16 år henne i min levetid, besluttet mig at jeg vil have et job og en uddanelse hvor at jeg har mulighed for at gøre en forskel. Måske ikke en forskel der kan mærkes i hele verden, men bare nogen som kan gøre livet lettere for andre mennesker. Om det er et enkelt menneske som at jeg kan hjælpe, så er det ét menneske mindre her på Jorden som har det svært. Og jeg håber at jeg på den måde kan få opbygget noget livsmod eller selvtillid, som gør at jeg finder livet værdigt til at fortsætte det.

Så selvom det ikke er meget, vil jeg dog bede alle jer, der vil gøre en forskel, om ikke andet bare for mig, vil jeg gerne bede jer om at iaften ved midnatstid at bede en bøn for alle dem der har det svært, minde dem om at engle voger over dem og passer på dem. Fortælle dem at de ikke må opgive håbet og troen på livet og at der er noget som er værd at leve for. Hver enkelt hjælpsomt ord hjælper. Bare det at vide at du har bedt for mennesker, som du ikke kender navnene på, kun fordi at du er et godhjertet menneske, ville betyde meget for mennesker verdenen over. Derfor beder jeg kun om én ting: ben for dem der kæmper, ønsk for dem der håber og hjælp hvor du kan. Gør dit bedste og vær dig selv, du kan ikke gøre det bedre end det.

Jeg hvisker en bøn i nat for alle dem derude, der er helt uden håb. Alle er unikke og alle, selv dem som mange betragter som onde mennesker, fortjener en chance til, en ny start. Alle fortjener at være elsket og holdt om, om ikke andet så på denne glædens dag. Jeg ønsker jer alle en rigtig glædelig jul, fyldt med glæde og varme i familiens og vennernes skød. Må lykken være med jer.

Take Care.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar